No poo på huden / OCM metoden

Jag ska börja med No Poo-metoden. Eller egentligen är det nog inte no poo, för jag ska fortfarande använda (sham)poo. Mitt hår är blekt, färgat, blekt igen, färgat igen, tonat, plattat, våldtaget. Jag tror inte det reagerar bra på att inte få sin dos kemiska ämnen. Jag är dessutom inte redo att sluta färga, tona och bleka. Det är min hobby.

Sen jag fick barn, och till viss del innan dess, så har min hy blivit dålig. Den är torr, finnig, pormaskig, oren. Jag har alltid varit känslig mot starka ämnen i ansiktet och kan till exempel inte använda för starka tvålar och schampoon för då får jag utslag. Min hy är alltid fnasig, förutom på sommaren. Då kan den bli tillfälligt bättre.

Det fanns en tid då min hy var felfri. Troligtvis var detta innan min hormonbalans blev rubbad, stressen blev för stor och jag öste kemikalier på den jämt och ständigt.

Hur gör man då rent ansiktet? Olja. Det kanske låter konstigt att bekämpa dålig hy med olja, men det är rätt logiskt om man tänker efter. Om man ständigt försöker torka ut sina finnar med alkohol och kemikalier så försöker ju kroppen kompensera detta genom att producera ständigt MER olja. Det blir liksom en ond cirkel.

Exempel på andra nyttiga ämnen man kan ha i sitt ansikte är honung, solrosolja, risinolja, bikarbonat, avokadoolja, aloe vera (ren!), äppelcidervinäger, askorbinsyra och VATTEN naturligtvis. Jag ska ge detta en månad eller två, det tar ju ett tag för huden att normalisera sig. Först fattar den troligtvis ingenting och jag kanske får en period med mer orenheter, men såsmåningom är målet att jag ska få en grym hy.

Öhm, hoppas jag. Plis.


Indiemorsan, typ 15 år. Perfekt hy.

Kommentarer
Postat av: jg

När jag var liten fick jag höra att flickor som dricker mycket vatten får fin hy. Jag har väldigt dålig insyn i kvinnors vätskeintagsvanor (förutom sprit) och har därför inte lyckats bekräfta något, men jag misstänker att det ligger någonting i det...

2011-03-09 @ 17:40:37
Postat av: indiemorsan

jg: Jaaaa, jag vet. Ett förbättringsområde, helt klart..

2011-03-09 @ 18:07:19
Postat av: iA

Vad för olja tänkte du då?



Jag har haft svår acne i tonåren, och har fortf finnar (om än inte i närheten av så mycket som då) men vore skönt att få en riktigt vacker hy!



jag testar föresten nopoo nu,för att se om jag pallar.håret är Riktigt fett just nu, jag vet inte om jag klarar av att vänta ut tills det stabiliserar sig faktiskt, vi får se... men jag har till alldeles nyligen haft dreads, så jag vill låta mitt hår få så mycket vila som möjligt nu när det är så himla slitet!



<3

2011-03-09 @ 18:41:54
URL: http://www.iaiam.wordpress.com
Postat av: Lenita

hmm...tror ni gör fel med no poo!!jag har inte använt schampo på...ett och ett halvt år ca.. och jag har inte haft fett hår en enda gång sen jag slutade!!Inte en chans att jag skulle gå med fett hår en enda dag ens!blää

jätte bra info finns på www.lockig.se

honung är ett alldeles underbart bra till allt =) mjukgörande,läkande och renande=) kan inte bli bättre =) någon gång mellanåt tvättar jag håret med det,och ibland gör jag kroppspeeling av det =)

2011-03-09 @ 21:42:09
URL: http://prinsessanbananhammock.blogg.se/
Postat av: iA

Ah ok,då ska jag testa det med! Tack för tipsen!



Ja, just nu är det inte roligt med fettigt hår , men som tur är har jag ständigt mössa ändå,så no one has to know haha...



och till sommaren kommer mitt hår vara neutralt and fab!



;-)



<3

2011-03-10 @ 11:00:15
URL: http://www.iaiam.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se