Perfekthets

Jag är ju lite yngre än de flesta mammor. Ja, let's face it, det är jag faktiskt. Jag har ju skrivit innan om min ovillighet att identifiera mig som ung mamma, men jag är ju yngre än medelsvensson.
När man är lite yngre och får barn så får man blickar på sig. Jag får det i alla fall, men det kan också bero på att jag har ett lite runt och barnsligt utseende vilket kan få mig att se yngre ut än vad jag faktiskt är. Tjugoett år gammal.
Med de där blickarna följer också massa fördomar och förväntningar.
- Folk förväntar sig att man ska vara lägre medelklass.
- Folk förväntar sig att man inte ska ha gått ut skolan alternativt inte tycker om skolan.
- Folk förväntar sig att det inte finns någon pappa med i bilden.
- Folk förväntar sig att man är outbildad.
- Folk förväntar sig att man inte vet något om barn och barnuppfostran.
Därför tror jag att jag själv, och många andra med mig, jobbar extra hårt för att motbevisa dessa fördomar. Folk tror att man är en pantad unge, och därför gör man allt i sin makt för att vara den perfekta mamman.

Man lämnar nästan aldrig bort ungen fast man skulle behövt det/velat.
Man vågar nästan aldrig köpa något till sig själv för man vill inte bli klassad som egoist.
Jag känner att jag får en osäkerhet i mig själv som jag aldrig haft innan. Jag har kört mitt eget race och alltid stått upp för mina livsval, men nu känner jag att jag nästan kollar ner i marken när jag möter någon på stan. Jag känner att jag blir någon jag inte är, och det stör mig! Jag förstår ju själv att man inte kan vara perfekt, det kan ju ingen, och ändå är det vad jag strävar efter.
FAN! Jag måste sluta vara en liten tönt och bli mig själv i stället, göra vad jag vill. När jag var gravid så SKÄMDES jag till och med. Jag ville helst inte gå till offentliga platser.
JAG! SKÄMDES!
Skärpning.
Gammal bild på en tjej som inte skäms.

Kommentarer
Postat av: v

Hej allt bra? :D

2010-12-22 @ 18:17:20
URL: http://vikzan.blogg.se/
Postat av: Tora - Viggos mamma

jag vet precis hur det är och håller med dig till tusen! Jag är 22 o känner också att jag måste bevisa något o stå emot fördomar. Bor i Oslo och här är de flesta mammorna 40+ - gamla o gaggiga som jag ser det.



Det är sjukt att det finns så mycket fördomar, och ja, de flesta verkar ta för givet att pappan inte finns med i bilden. Riktigt dåligt, får bli skärpning på folk!

Stå på dig!

2010-12-26 @ 18:40:25
URL: http://glitterfjolla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se